موقعیت مهدی، موقعیت مردم رنج کشیده ایران است.

جمعه پانزدهم بهمن ماه 1400 در اولین شب جشنواره فیلم فجر در مشهد، فیلم موقعیت مهدی به کارگردانی هادی حجازی فر برای اهالی رسانه و فرهنگ در سینما آفریقا به نمایش درآمد. این فیلم داستان زندگی فرمانده لشگر عاشورا مهدی باکری را از ترک مدیریت شهرداری تا شهادت در عملیات بدر در زمستان 1363 روایت می‌کند که در واقع روایتی است از مصیبتها و رنجهای ملت ایران در راه آرمانها و ارزشهای اسلام و انقلاب. مردمی که خالصانه با باوری عمیق به ارزشهای دینی و آرمانهای انقلابی خروشان در سالهای انقلاب و دفاع مقدس، هر سختی و مصیبتی را به جان خریدند تا در راه رسیدن به اهداف والای جریان الهی حاکم بر کشور در آن سالها، کم نیاورند و سهم خود را برای پیروزی این جریان الهی به میدان آورند. روایت مردانی که در اوج جوانانی و شور و احساس برای خالی نماندن جبهه حق، از عشق و همسر و فرزند و مقام و آسایش خود گذشتند و به میدان رفتند. روایت زنانی که در شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی دوران جنگ، به تنهایی بار زندگی و فرزندان خود را به دوش کشیدند و دوری از همسر را با خون دل تحمل کردند. روایت پدران، مادران ، خواهران، برادران و همسرانی که جگرگوشه خود را از دست دادند و خون گریستند و حتی به جنازه عزیزانشان هم دست نیافتند. روایت رزمندگانی که برای حفظ آرمانها در بحبوحه جنگ و مصیبت از دست دادن یاران و برادران خود، باز هم بر محورعدالت و ارزشهای والای انسانی رفتارشان را با همرزمانشان تعریف کردند و در اوج سختیها اجازه ندادند زیاده خواهی و خودخواهی و حتی احقاق حقی که موجب بروز تمایز با دیگران شود، در رفتارشان جلوه کند. چنانکه فرمانده لشگر وقتی برادرش شهید می شود، به نیروهای تحت امرش دستور میدهد که اگر توانستید جنازه همه شهدا را برگردانید، جنازه برادر من را هم برگردانید وگرنه او هم با بقیه همانجا بماند.

فیلم که در بیشتر صحنه ها با زبان ترکی و زیرنویس فارسی روایتگر داستان است، مخاطب غیر ترک زبان را برای همراهی با گفتگوها و فهم دقیق داستان کمی به سختی می اندازد. از سوی دیگر با فضایی مستند گونه و رنگ و لعاب قدیمی سعی دارد تداعی گر زمان وقوع داستان در 40 سال پیش باشد تا مخاطب، خود را در آن زمان احساس کند ولی به نظر می رسد این نوع رنگ بندی کمی از جذابیت بصری تصویر کاسته باشد. روایت چند پاره داستان در قالب پرده های مختلف با تیتر بندی موضوعات ابتدای هر پرده، انسجام روایت را خدشه دار نموده و باعث تزلزل در تمرکز ذهنی مخاطب بر روی داستان می شود و فضای دستانی را به سمت مستند متمایل می کند و به نظر می رسد جذابیت سینمایی اثر تقلیل می یابد.

هادی حجازی فر کارگردان این اثر، در نقش مهدی باکری نقش آفرینی می کند و ژیلا شاهی، معصومه ربانی نیا، وحید آقاپور، وحید حجازی فر و روح الله زمانی سایر بازگران این اثر هستند.

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید