چکیده مقاله :
آنچه امروز در فضای رسانهای حاکم بر جوامع دیده میشود، پیدایش چهرههای فعال در عرصه رسانه برای کسب شهرت و جذب هوادار با بهرهگیری از انواع فعالیتهای متمایز و خاص است، بهطوریکه جامعه را به خود جذب کنند. در این میان، چهرههای دارای شهرت زیاد و فراگیری بیشتر در میان اقشار مختلف جامعه، در رویدادهای گوناگون سیاسی و اجتماعی اظهارنظر میکنند و حتی فعالیتهای نیکوکارانه انجام میدهند و طیف وسیعی از جامعه نیز به میزان متفاوتی تحت تأثیر این نظرات و اقدامها، موضعگیری خود را تعریف میکنند. در این پژوهش که با پارادایم تفسیری بهروش کیفی، از نوع زمینهای انجام شده است، نخست تلاش کردهایم تأثیرات فرهنگی و اجتماعی سلبریتیها را بر جامعه ایران بررسی و نقش رسانه در بروز این تأثیرات را مطالعه کنیم. در نهایت، چگونگی هدایت این تأثیرات با استفاده از مدیریت رسانهای را ارزیابی و تحلیل کردهایم. با توجه به موضوع مورد مطالعه و روش انتخابی برای این پژوهش، جامعه نمونه تحقیق در حوزه خبرگان عرصه شهرت، رسانه و دانشگاه انتخاب شد. از گروه سلبریتیها 9 نفر، از گروه کوشندگان و مدیران رسانه 9 نفر و از گروه خبرگان دانشگاهی 8 نفر و در مجموع 26 نفر در مصاحبهی عمیق مشارکت کردند تا بهلحاظ نظری، دادهها به اشباع رسید. از تحلیل دادهها 15 مقوله اصلی را استخراج و در مدل پارادایمی دستهبندی کردیم. در نهایت، مدل پارادایمی مدیریت رسانهای تأثیرات فرهنگی و اجتماعی سلبریتیها طراحی شد. همچنین، بر پایه نظرات مصاحبهشوندگان، تأثیرات فرهنگی و اجتماعی سلبریتیها بر جامعه و امکان مدیریت این تأثیرات از راه رسانهها تأیید شده و الگوی اعمال این مدیریت رسانهای در مدلی پارادایمی پیشنهاد شده است.
کلیدواژهها :تأثیرات فرهنگی و اجتماعی - رسانهها - سبک زندگی - سلبریتیها - مدیریت رسانهای
نویسندگان : ابوالفضل صادقی نیا1 - شاهو صبار2 - احسان شاه قاسمی3
1 دانشجوی دکتری مدیریت رسانه ای دانشگاه تهران
2 استادیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران
3 دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
منبع : https://jcountst.ut.ac.ir