کنکاشی بر مفهوم ذائقه فرهنگی و کارکردهای آن

ذائقه فرهنگی

چکیده مقاله :

           همواره فعالیتهای فرهنگی و رسانه ای در سطح جامعه به لحاظ استقبال مخاطب و تأثیر گذاری بر آن، در یک طیف گسترده پراکنده بوده است که از جمله عوامل اصلی این رخداد را می توان در تفاوت فعالیتهای فرهنگی و رسانه ای از حیث نوع و میزان توجه به ذائقه فرهنگی مخاطب دانست. اهمیت بازشناسی مفهوم ذائقه فرهنگی و کارکردهای آن در اجرای فعالیتهای فرهنگی و رسانه ای جهت دستیابی به اثربخشی مطلوب در حوزه فرهنگ، ضرورتی انکار ناپذیر است که در این مجال به روش کتابخانه ای از طریق واکاوی منابع علمی در حوزه فرهنگ و جمع بندی نتایج حاصله، بخشی از آن محقق گردیده است. همچنین در این مقاله به بازخوانی مطالعات علمی و مصادیق بکار گیری این مفهوم در حوزه فرهنگ و ارتباطات پرداخته که نتایج بعنوان شواهدی بر کارکردهای ذائقه فرهنگی آورده شده است. نتیجه مطالعات در حوزه مفهوم شناسی به این ترتیب جمع بندی شد که ذائقه در مباحث فرهنگی و رسانه ای، مترادف سلیقه و همان ذوق در انتخاب و تشخیص است که در مسیر رفع نیاز مخاطب، نقش خود را ایفا می نماید. همچنین در حوزه کارکرد شناسی این جمع بندی حاصل شد که ذائقه فرهنگی هم در بعد ذهنی فرهنگ کارکرد دارد و هم در بعد عینی آن که می توان عمده ی کارکردهای ذائقه فرهنگی را در عرصه های تولید و مصرف فرهنگی و رسانه ای، تحلیل وضعیت و سطح فرهنگی جامعه، تغییر و اصلاح فرهنگ، مقابله با تهاجم فرهنگی و توسعه فرهنگی دانست.

کلید واژه ها : نیاز - مخاطب - ذائقه فرهنگی - فعالیتهای فرهنگی و رسانه ای

نویسنده : ابوالفضل صادقی نیا - دانشجوی دکتری مدیریت رسانه ای دانشگاه تهران
درجه مقاله : علمی - ترویجی
 

منبع  : https://civilica.com/doc/691739

همایش مدیریت رسانه

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید